zaterdag 10 april 2010

Zeeland en Suriname

Op zaterdag 10 april vlieg ik als
lid van de Nederlandse delegatie naar Paramaribo om daar op 12 april aanwezig te kunnen zijn bij de officiële opening van het nieuwe gebouw van het Nationaal Archief van Suriname. Als onderdeel van de deze officiële opening zal de Nederlandse algemene rijksarchivaris Martin Berendse twee dvd’s overhandigen met daarop 25.000 digitale opnamen uit het archief van de Staten van Zeeland over de relatie tussen Zeeland en Suriname in de jaren 1667-1684. In februari 1667 veroverde commandeur Abraham Crijnssen namens de Admiraliteit van Zeeland de kolonie Suriname op de Engelsen. Het fort dat u op de foto ziet heette oorspronkelijk Fort Willoughby, maar Crijnssen herdoopte het in Fort Zeelandia.

Tevens zal ik daar gesprekken voeren om het archief van Middelburgse Commercie Compagnie gezamenlijk te nomineren voor het Memory of the World Register van de Unesco. Dit archief bevat de administratie van de handel van Zeeuwse kooplieden op Afrika en West-Indië (waaronder Suriname) in allerlei producten als suiker, koffie en cacao en later ook in slaven.

Verder verheug ik mij er erg op voor het eerst in Suriname te zijn en kennis te maken met dit land. Van de geschiedenis ervan weet ik via onze archieven al het nodige, maar hoe het er is en hoe het daar voelt ga ik nu dus ervaren.

Roelof Koops, directeur


Update 21 april 2010: Roelof zit op dit moment nog steeds in Paramaribo vanwege de beperkingen in het vliegverkeer. Hij meldt van daar uit dat het nieuwe gebouw van het Nationaal Archief in Suriname uitstekend bevalt! Nu de beperkingen grotendeels zijn opgeheven gaat hij er van uit dat hij vrijdag terugkeert naar Nederland.

1 reacties:

Diversion Pete zei

Wel Roelof,

Ben benieuwd hoe het was daar,zag gisteren nog een stukje over het surinaamse archief op het nieuws,de boeken werden maar ruw behandeld bij transport zag ik daar.
Ben benieuwd naar je verhalen als je terug bent.
Pieter.
PS, jammer dat je geen kruier nodig had !

Een reactie posten